Африка як новий логістичний хаб: можливості та виклики

02 Січня 2025, 20:29 - Леся Семеніхіна
Африка стрімко розвивається як ключовий логістичний хаб завдяки значним інвестиціям у транспортну інфраструктуру, включаючи порти, залізниці та дороги. Країни, такі як Кенія, Нігерія та Південна Африка, стають важливими центрами регіональної та міжнародної торгівлі. Проте, континент також стикається з викликами, такими як політична нестабільність, корупція та недостатня інфраструктура в деяких регіонах.

ЗМІСТ СТАТТІ

Ситуація в Європі стимулювала звернути увагу на країни африканського континенту як важливий логістичний хаб. І не тільки це. Загалом Африка цікавить інвесторів. Лише у 2022 році приплив прямих інвестицій сюди приніс понад сорок п’ять мільярдів доларів. Континент цікавий інвестуванням в інфраструктуру та автобудування. Також ваблять відновлювальні джерела енергії. Проте тут є свої виклики.

Африканські країни кардинально різняться. Кенію чи Замбію неможливо порівняти з Малі чи Республікою Нігер. Соціально-економічні умови значно варіюються між цими країнами. Кенія, зі своєю процвітаючою столицею Найробі, є технологічним хабом, відомим як “Силіконова савана”, тоді як Малі та Нігер стикаються з великими труднощами через політичну нестабільність, низький рівень розвитку інфраструктури, а також з високим рівнем бідності населення.

Розширення та модернізація портів

Транспортна інфраструктура континенту залишається поки недостатньо розвиненою. Але вже зараз розпочинається модернізація портів. До цього вони використовувалися у більшості для експорту. Розташовувалися так, щоб логістика від шахти до узбережжя була нескладною. 

морський порт - зображення
Морські порти Нігерії та Кенії

Сучасні порти з’являються по всій Африці. Майже два роки тому в Нігерії поблизу Лагоса запрацював повністю автоматизований глибоководний порт Lekki Deep Sea Port. Інвестором виступила китайська компанія. Пропускна здатність порту понад 2,7 мільйона тонн на рік. 

Не менш потужний порт з пропускною здатністю 2,65 мільйона тонн на рік знаходиться у Кенії у місті Момбаса. Він збирає товари майже з усієї Африки. А потім вони експортуються на інші континенти. Порт має спеціалізовані термінали.

Залізнична інфраструктура Африки: як реалізуються ключові проекти

Залізниця фактично є другою після морського транспорту. Їй надають особливого значення. 

Країни континенту зі стабільною економічною та політично стабільною ситуацією мають доволі розвинену інфраструктуру залізниці. Одним із лідерів у цьому є Кенія. Саме тут ще століття тому було збудовано залізничну гілку. Вона мала торгові пункти вздовж узбережжя. Будівництво розпочалося у місті Момбаса і завершилося у Кісуму. 

залізничний транспорт - зображення
Залізнична інфраструктура Африки

Коли стара залізниця вичерпала себе через століття після її створення, було проведено серйозне оновлення. І це стало найдорожчим проектом після здобуття Кенією незалежності. Standard Gauge Railway будували від 2016 до 2018 року. На це пішло 3,6 мільярда доларів. Десяту частину цієї суми виділили з бюджету самої країни. Значну частину інвестував Китай. Нова залізниця має не тільки з’єднувати міста Кенії, але й забезпечувати зв’язок з сусідами. І це позитивно впливає на економіку країни, адже розширює міжнародну торгівлю. 

Чи має вплив політична ситуація в країнах Африки на логістику

Африканське населення відкрите до співпраці та у більшості чекає на інвесторів та партнерів, адже вони можуть покращити не лише інфраструктуру континенту, а й якість життя самих його мешканців. Забезпечення міст та поселень електроенергією, водою, надання робочих місць – надзвичайно важливі для розвитку Африки. Проте не все так просто. Є кілька ризиків, які можуть впливати на логістику. Основна – політична нестабільність, адже через це:

  • може чинитися тиск на логістичні компанії;
  • можлива затримка вантажів;
  • збільшуються витрати на логістику. 

Проте враховуючи, що рівень зацікавленості місцевого населення щодо роботи високий, а витрати на заробітну плату навпаки – низькі, це можна нівелювати. Тож важливою стратегією планування логістики буде врахування цих нюансів та внесення їх у перелік ризиків співпраці з африканським континентом. 

Переваги, які пропонує Африка як логістичний хаб

Африка як логістичний хаб поки ще на шляху до свого розвитку. Проте вона має високий потенціал. Це підтверджують приклади успішної співпраці між країнами континенту та міжнародними партнерами. 

Китай є основним інвестиційним партнером африканських країн. Завдяки його фінансуванню у Анголі побудували Kilamba New City. Це місто на 25 000 будинків зі школами та комерційними об’єктами. А Ангола погасила витрати своєю нафтою. 

Загалом Африка для інвесторів – це водночас:

  • низькі витрати на заробітну плату;
  • великий потенціал робочої сили;
  • значні розміри континенту;
  • переважання молоді серед населення;
  • недостатньо розвинена транспортна інфраструктура;
  • прогалини у постачанні води та електроенергії.

Поєднання переваг та недоліків, які можуть усунути саме правильні інвестиції, значно підвищили роль Африки у світовій логістиці. Активно інвестує сюди Велика Британія та Франція. Також вкладають кошти Нідерланди й Китай. До інвестицій долучається й Німеччина. І, як показують останні тенденції, це лише початок.

Нижче в таблиці наведені дані, які ще більше розкривають потенціал африканського континенту для інвесторів.

 

Країна

Чим цікава для інвесторів

Кенія Порт Момбаса: Один із найбільших портів у Східній Африці, важливий транспортний вузол.
Технологічний хаб: Найробі, відомий як “Силіконова савана”, приваблює інноваційні компанії та стартапи.
Інфраструктурні проекти: Значні інвестиції в дорожню мережу та залізниці, включаючи проект Standard Gauge Railway (SGR).
Ефіопія Економічне зростання: Один із найшвидше зростаючих ВВП у Африці.
Промислові парки: Розвиток індустріальних зон, що сприяє виробництву та експорту.
Розширення авіації: Ethiopian Airlines є одним із найбільших авіаперевізників на континенті, що підвищує транспортну доступність.
Нігерія Економічний гігант: Найбільша економіка Африки з великою споживчою базою.
Порт Лагос: Один із найважливіших портів Західної Африки, забезпечує значну частину імпорту та експорту.
Інфраструктурні ініціативи: Інвестиції в модернізацію транспортної інфраструктури, включаючи дороги та залізниці.
Південна Африка Розвинена інфраструктура: Високий рівень розвитку транспортної інфраструктури, включаючи порти, дороги та залізниці.
Порт Дурбан: Найбільший та найзавантаженіший порт у Південній Африці.
Логістичний хаб: Важливий центр для регіональної та міжнародної торгівлі.
Марокко Порт Танжер-Мед: Один із найбільших портів у Середземномор’ї, стратегічно розташований для торгівлі між Африкою та Європою.
Індустріальні зони: Створення індустріальних зон, що сприяє залученню інвестицій у виробництво та логістику.
Транспортні коридори: Розвиток транспортних коридорів, що полегшують зв’язок з іншими частинами Африки та Європи.
Гана Стабільна політична ситуація: Відносно стабільна політична ситуація сприяє залученню інвестицій.
Порт Тема: Основний порт країни, важливий для регіональної торгівлі.
Економічні реформи: Проведення економічних реформ, спрямованих на покращення бізнес-клімату.

 

Впровадження новітніх технологій в африканську логістику

Африка ще доволі часто викликає асоціації однієї великої країни. Але це зовсім не так, і, що важливо пам’ятати, частина населення має доступ до сучасних технологій. Це особливо помітно у великих містах демократичних країн. І, як би це фантастично не звучало, саме африканський континент є лідером в мобільному банкінгу. Тож автоматизація процесів, впровадження цифрових технологій у всі сфери, а в логістику особливо – є ключовими моментами для країн Африки. І це вже робиться стараннями урядів країн та міжнародних партнерів. 

Для покращення логістичних процесів актуальним може стати використання дронів та IoT. Це забезпечить одразу кілька переваг:

  1. Контроль безпеки товарів.
  2. Можливість миттєвого сповіщення про будь-які надзвичайні ситуації.
  3. Контроль товару в реальному часі. 

Успішні кейси логістичних проектів в Африці

Вигода від логістичних проектів є для обох сторін: і для інвесторів, і для африканців. Перші мають можливість зменшити час, а відповідно і витрати на транспортування продукції чи товарів. А мешканці африканського континенту можуть не лише користуватися сучасними транспортними послугами. а й отримувати від цього прибуток – наприклад, влаштуватися на роботу чи отримати більшу зайнятість. 

логістична інфраструктура - зображення
Логістичні проекти Африки

За останні десятки років у Африці впроваджено кілька проектів. Вони покращили логістику:

  • збудовано 756-кілометрову залізницю. Вона розв’язала проблему доступу до моря Ефіопії після відділення Еритреї. Таким чином тривалість поїздки від Аддіс-Абеби до Джибути скоротилася з 2-3 днів до 10-12 годин;
  • реконструйовано Бенгельську залізницю. Після чого швидкість поїздів на ній збільшилася втричі;
  • зведено легке метро Аддіс-Абеби. На ньому курсує 41 трамвай. Це теж покращило логістику в Ефіопії.

Такі проекти, а також ті, які ще на етапі впровадження, здатні зацікавити міжнародних партнерів, тож економіка Африки має серйозні перспективи. 

Майбутнє Африки як логістичного хабу

Африка – це колосальний ринок збуту, тому континент потребує співпраці зі світом як логістичного хабу. І це вже частково працює. Але ті, хто зацікавлений в цьому, повинен враховувати, що як основний інвестор, значний вплив на континенті має Китай. Варто врахувати ще прив’язку до внутрішньої валюти африканських країн та ризики через можливість воєнних дій у деяких з них. А ще – тут доволі висока конкуренція. Бо Африка все більше зацікавлює міжнародних інвесторів.